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Dialogue systems for language learning: a meta-analysis

A meta-analysis of effectiveness studies on dialogue-based CALL, based on 17 studies and $k = 100$ individual effect sizes. We use Morris and DeShon's (2002) formulas to compute comparable effect sizes across designs, and analyse them through a multilevel random-effects model. Results confirm that dialogue-based CALL practice has a significant medium effect size on L2 proficiency development ($d = 0.59$). Extensive moderator analyses on several learning outcomes of different types and features of dialogue-based CALL (type of interaction, modality, agent embodiment, etc.) confirm the effectiveness of form-focused and goal-oriented systems, system-guided interactions, corrective feedback provision, and gamification features. Significant effects for lower proficiency learners, and on vocabulary, morphosyntax, holistic proficiency and accuracy are established.

Discussing with a computer to practice a foreign language: research synthesis and conceptual framework of dialogue-based CALL

This article presents the results of a systematic review of the literature on dialogue-based CALL. Applications allowing a learner to have a conversation in a foreign language with a computer have been studied under different traditions (*intelligent tutoring systems*, *dialogue systems*, *conversational agents*, *chatbots*...). We attempt to offer a structured overview of these efforts into a conceptual framework, including an **operational definition** of dialogue-based CALL and a **typology of systems** (4 types: narrative, form-focused, goal-oriented and reactive systems) and types of dialogue, with their corresponding interactional, instructional and technological traits. We summarize the main results from empirical studies on such systems, and discuss the impact of dialogue-based CALL on motivation and L2 development.

Écriture réflexive et réflexion critique dans l’exercice du compte rendu

This paper addresses the issue of supervised reflective writing in students’ general education. Through analyzing an electronic portfolio device where first year college students have to write reflective reports on extracurricular activities, we …

L'écriture réflexive dans le contexte de la transition secondaire-université. Enquête auprès des élèves et des étudiants

Les difficultés rencontrées par beaucoup d’étudiants à l’entrée à l’université occupent une place importante dans le discours des acteurs de l’éducation, en particulier en raison des enjeux sociétaux que présente un problème comme l’échec …

Les pratiques d'écriture réflexive en contexte de formation générale

Dans cet article de synthèse, nous nous faisons d’abord le point sur les différentes approches qui sont faites de la réflexivité, et en particulier des pratiques d’écriture réflexive, en contexte pédagogique. Nous étudions ensuite les …

Des pratiques réflexives au 3e degré du secondaire : pourquoi ? comment ?

Nous analysons dans cette article les pratiques d'écriture réflexive demandées par les enseignants au troisième degré du secondaire (5e et 6e années de l'enseignement secondaire belge). Nous avons mené une enquête auprès de 114 enseignants, complétée …

Développer la réflexivité par l'écrit en fin de secondaire